"Incoterms" Àr det korta och snabba sÀttet att sÀga International Commercial Terms (internationella handelstermer). De publicerades för första gÄngen 1936 och Àr en uppsÀttning med 11 regler som definierar vem som ansvarar för vad vid internationella transaktioner. Den senaste versionen Àr INCOTERMS 2020 och gÀller frÄn 1 januari 2020.
Â
Varför Àr de sÄ viktiga?
Â
Varor transporteras mellan köpare och sÀljare och det gÀller att faststÀlla vem som stÄr risken för varorna och vem som ska ombesörja och betala för transporten. Detta har betydelse för vilken av parterna som ska lÀmna uppdraget till en transportör eller en speditör. Vid internationell handel minskar Incoterms risken för missförstÄnd vilket kan leda till framtida juridiska problem och onödiga kostnader. Leveransvillkoret angivet i köpeavtalet bestÀmmer vem som ska betala försÀkring av varorna under transporten, nÀr risken för varorna övergÄr frÄn sÀljaren till köparen mm.
Â
För att undvika alla missförstÄnd rekommenderas att leveransvillkoret anges med 3-stÀllig kod eller full text pÄ engelska med angivande av ort (och plats) följt av Incoterms 2020.
Â
Leveransvillkor och Incoterms anger đ€đŒ
Vem som ska betala transport, försÀkring och andra kostnader.
FrÄn eller till vilken plats transporten ska ske.
Om lastning och lossning ingÄr.
NĂ€r risken övergĂ„r frĂ„n sĂ€ljaren till köparen.Â
Vad tÀcker de?
Incoterms preciserar alla ansvarsomrÄden, risker och kostnader som Àr inblandade vid transport av varor frÄn sÀljare till köpare.
De 3 vanligaste internationella leveransvillkor (INCOTERMS):
Â
1.   EXW â Ex-Works (tillgĂ€ngligt pĂ„ sĂ€ljarens lager)
Â
Vid EXW, Ex-Works, Àr varorna tillgÀngliga pÄ sÀljarens lager. HÀr Àr det köparen som stÄr för alla kostnader och risker under transportprocessen. SÀljarens enda uppgift Àr att sÀkerstÀlla att köparen fÄr tillgÄng till varorna. NÀr köparen har tillgÄng till varorna övergÄr ansvaret till denne, vilket inkluderar att lasta dem. EXW kan anvÀndas för alla transportsÀtt. Risken övergÄr frÄn sÀljare till köpare pÄ sÀljarens lager, kontor eller dÀr varorna hÀmtas.
Â
FörsÀkringsrekommendation: Köparen behöver försÀkring för hela transporten frÄn det att varorna placeras av sÀljaren pÄ den angivna tidpunkten och platsen enligt köpeavtalet.
Â
2.   DAP â Delivered At Place (levererat pĂ„ angiven plats)
Vid DAP, Delivered At Place, stÄr sÀljaren för kostnaderna och risken med att transportera varorna till en överenskommen adress. Varorna anses vara levererade nÀr de nÄr denna adress och Àr redo att lastas av. Export- och importansvaret Àr detsamma som vid DAT (levererat pÄ angiven terminal). DAP kan anvÀndas för alla transportsÀtt. Risken övergÄr frÄn sÀljaren till köparen nÀr varorna Àr redo att lastas av vid den överenskomna adressen.
FörsÀkringsrekommendation: FörsÀkring tecknas av sÀljaren till den avtalade destinationen.
FormulÀrets överkant
Â
3.   DDP â Delivered Duty Paid (levererat förtullat, pĂ„ angiven plats)
Â
Vid DDP, Delivered Duty Paid, stÄr sÀljaren för alla kostnader och risken med att transportera varorna till den överenskomna adressen. Det innebÀr att sÀljaren ansvarar för att se till att varorna Àr redo att lastas av, uppfyller export- och importkrav samt betalar eventuella avgifter. DDP kan anvÀndas för alla transportsÀtt. Risken övergÄr frÄn sÀljaren till köparen nÀr varorna Àr redo att lastas av vid den överenskomna adressen.
Â
FörsÀkringsrekommendation: FörsÀkring bör tecknas av sÀljaren till den avtalade bestÀmmelseorten.
Â
Â
đđ» Ăvriga leveransvillkor đđ»
CPT â Carriage Paid To (transport betald till) (med angiven plats)
Vid CPT, Carriage Paid To, ansvarar sÀljaren för att ordna export och frakt till den angivna bestÀmmelseorten. Dock Àr det köparen som bÀr risken frÄn och med att godset Àr levererat till den första transportören eller terminalen. CPT kan anvÀndas för alla transportslag. Risken övergÄr frÄn sÀljaren till köparen nÀr köparens första fraktförare tar emot varorna.FörsÀkringsrekommendation: Köparen bör skaffa försÀkring för transporten. SÀljaren bör ha försÀkring fram till den plats för överlÀmning som Àr angiven i köpeavtalet.
Â
FCA â Free Carrier (hos transportören) (med angiven plats)
Vid FCA, Free Carrier, Àr det sÀljarens ansvar att leverera varorna till den fraktförare som kontrakterats av köparen vid en överenskommen tid och plats. Detta mÄste tydligt specificeras i köpeavtalet. SÀljaren mÄste ocksÄ se till att exportklarera varorna. FCA kan anvÀndas för alla transportslag. Risken övergÄr frÄn sÀljaren till köparen nÀr köparens förste fraktförare tar emot varorna.FörsÀkringsrekommendation: Köparen bör ha försÀkring för transporten. SÀljaren bör ha försÀkring fram till den plats för överlÀmning som Àr angiven i köpeavtalet.
 Â
DPU â Levereras pĂ„ plats utan avlastning (f.d. DAT):
Vid DPU, Levereras pÄ plats utan avlastning, Àr det sÀljaren som ansvarar för kostnaderna och risken med att transportera godset till den överenskomna avlastningsplatsen. Avlastningsplatsen kan vara var som helst och behöver inte nödvÀndigtvis vara tÀckt av försÀkringen. SÀljaren tar hand om tullklarering och lastar av varorna vid avlastningsplatsen. Köparen stÄr för importklarering och alla relaterade tullavgifter. DPU kan anvÀndas för alla transportsÀtt. Risken övergÄr frÄn sÀljaren till köparen nÀr godset Àr lossat pÄ den avtalade platsen.FörsÀkringsrekommendation: FörsÀkring bör tecknas av sÀljaren fram till det att godset Àr lossat pÄ den angivna platsen.
CIP â Carriage And Insurance Paid To (transport och försĂ€kring betald till angiven plats)
Vid CIP, Carriage And Insurance Paid To, Àr det sÀljaren som stÄr för alla kostnader, inklusive försÀkring och frakt, fram till den angivna bestÀmmelseorten. SÀljaren Àr ansvarig för att ordna med försÀkring som minst uppfyller villkoret Institute Cargo Clauses (A) fram till den angivna destinationen för köparens rÀkning. CIP kan anvÀndas för alla transportsÀtt. Risken övergÄr frÄn sÀljaren till köparen nÀr godset har levererats till den förste fraktföraren pÄ den avtalade platsen enligt köpeavtalet.
Â
Leveransvillkor vid import och export đ„
Leveransvillkor vid import och export Àr avgörande för att klargöra ansvarsfördelningen och förstÄ vilka kostnader och risker som vilar pÄ sÀljaren och köparen under transportprocessen. Dessa villkor reglerar bland annat vem som Àr ansvarig för att ordna och bekosta frakt, försÀkring, tullar och andra nödvÀndiga formaliteter.
För att underlÀtta internationell handel har Internationella Handelskammaren (ICC) utvecklat Incoterms, en standardiserad uppsÀttning regler som definierar olika leveransvillkor. Dessa Incoterms-termer, sÄsom EXW, FOB, CIF, och DDP, specificerar tydligt vilka uppgifter och kostnader som Äligger sÀljaren och köparen vid olika skeden av transporten.
Vid export Àr det vanligt att sÀljaren ansvarar för att leverera varorna till en angiven plats, exempelvis sÀljarens fabrik eller en transportör. FrÄn och med detta ögonblick övertar köparen ansvaret och kostnaderna för transporten och eventuell försÀkring. à andra sidan, vid import, Àr det vanligt att sÀljaren tar ansvar för att leverera varorna till en överenskommen destination inom köparens land.
Vidare, leveransvillkoren specificerar nÀr ansvaret för varorna övergÄr frÄn sÀljaren till köparen. Det kan ske vid olika tidpunkter beroende pÄ vilket leveransvillkor som anvÀnds. Till exempel, med villkoret "FOB - Free On Board", övergÄr ansvaret till köparen nÀr varorna lastas ombord pÄ fartyget vid avsÀndningshamnen, medan med "CIF - Cost, Insurance and Freight", sker det nÀr varorna nÄr destinationens hamn.
För att undvika missförstÄnd och tvister Àr det avgörande att parterna i affÀren klart specificerar vilket leveransvillkor som ska anvÀndas i sitt avtal. Det Àr ocksÄ viktigt att notera att leveransvillkoren inte bara pÄverkar ansvarsfördelningen utan ocksÄ kan ha skattemÀssiga och försÀkringsmÀssiga konsekvenser. DÀrför Àr det rekommenderat att parterna noggrant övervÀger och förstÄr de olika Incoterms-villkoren innan de genomför internationella transaktioner.
HĂ€r kommer en kort förklaring för varje leveransvillkor âĄïž
EXW (Ex Works): SÀljaren tillhandahÄller varan pÄ sin egen plats; köparen ansvarar för alla kostnader och risker för transporten.
FCA (Free Carrier): SÀljaren levererar varan till den angivna platsen, vanligtvis en transportör utsedd av köparen; köparen ansvarar för kostnader och risker frÄn denna punkt.
CPT (Carriage Paid To): SÀljaren betalar frakten till den angivna destinationen; köparen tar risken för förlust eller skada efter att varan lÀmnat sÀljaren.
CIP (Carriage and Insurance Paid To): SÀljaren betalar frakt och försÀkring till den angivna destinationen; risken övergÄr till köparen efter att varan har levererats till transportören.
DAT (Delivered at Terminal): SÀljaren levererar varan till en angiven terminal, avlastad och redo för avhÀmtning; köparen tar över kostnader och risker dÀrefter.
DAP (Delivered at Place): SÀljaren levererar varan till den angivna platsen, redo för lossning; köparen tar över risk och kostnader frÄn den punkten.
DDP (Delivered Duty Paid): SÀljaren stÄr för alla kostnader och risker fram till leverans pÄ den angivna platsen och ansvarar för tullklarering.
FAS (Free Alongside Ship): SÀljaren levererar varan vid sidan av det utsedda fartyget i utskeppningshamnen; köparen ansvarar för kostnader och risker frÄn denna punkt.
FOB (Free On Board): SÀljaren ansvarar för att lasta varan pÄ det utsedda fartyget; risken övergÄr till köparen nÀr varan Àr ombord.
CFR (Cost and Freight): SÀljaren betalar frakten till destinationshamnen; köparen tar risken för varan efter att den har lastats ombord pÄ fartyget.
CIF (Cost, Insurance and Freight): SÀljaren betalar frakt och försÀkring till destinationshamnen; risken övergÄr till köparen nÀr varan Àr ombord pÄ fartyget.
Â