Importera bil till Sverige
Att importera en bil till Sverige är en process som kräver både noggrann planering och en god förståelse för de regler och krav som gäller. Med rätt förberedelser och en tydlig strategi kan du undvika onödiga kostnader, förseningar och juridiska problem. Det är viktigt att känna till allt från dokumentation och tullavgifter till besiktningskrav och försäkringar för att säkerställa en smidig import.
För att underlätta processen har vi sammanställt en omfattande guide som steg för steg beskriver vad du behöver göra, vilka regler som gäller och hur du bäst kan navigera genom importproceduren.
1. Köp och dokumentation
Första steget är att köpa bilen från utlandet. Se till att få med följande dokument från säljaren:
​
-
Köpekontrakt: Dokumentet bör innehålla information om bilens pris, köparens och säljarens uppgifter samt detaljer om fordonet.
-
Registreringsbevis: Bevisar att bilen är registrerad i det land där den köptes.
-
Besiktningshistorik: Information om tidigare kontroller och eventuella reparationer.
-
Servicebok: Dokumentation av bilens underhåll, vilket kan påverka framtida försäkringspremier och återförsäljningsvärde.
2. Transport till Sverige
Hur du transporterar bilen beror på din situation. Du kan välja mellan att köra bilen själv eller använda en transporttjänst:
​
-
Köra själv: Du behöver tillfälliga registreringsskyltar och en försäkring. Dessa kan utfärdas i det land där du köpte bilen.
-
Anlita transportfirma: Vid längre avstånd kan det vara enklare att använda en transporttjänst. Kontrollera att företaget har rätt tillstånd och försäkringar. Transportkostnaden varierar beroende på avstånd och transportsätt (bil, båt eller flyg).
3. Tull och moms
-
Inom EU: Vid import från EU-länder behöver du inte betala tull. Dock gäller svensk moms (25%) för nya bilar (mindre än sex månader gamla eller under 600 mil).
-
Utanför EU: Bilar från länder utanför EU kräver tullklarering. Du betalar 10% tull på bilens inköpspris och fraktkostnader samt 25% moms på totalbeloppet.
​
Kontakta Tullverket för att deklarera bilen och erhålla ett tullklareringsbevis. Om du är osäker kan du anlita experter som hjälper dig genom processen.
4. Anmälan till Transportstyrelsen
Efter att bilen anlänt till Sverige ska den anmälas till Transportstyrelsen. Följ dessa steg:
​
-
Ladda upp eller skicka in dokument som köpekontrakt, tullklareringsbevis och momsintyg.
-
Använd tjänsten "Import av fordon" på Transportstyrelsens webbplats för att effektivisera processen.
5. Ursprungskontroll
En obligatorisk kontroll för alla importerade bilar:
​
-
Kontrollera att bilen inte är stulen eller har skulder i ursprungslandet.
-
Ursprungskontrollen utförs av Transportstyrelsen och kostar cirka 700 kronor.
6. Registreringsbesiktning
Den registreringsbesiktning som utförs i Sverige säkerställer att bilen uppfyller nationella säkerhets- och miljökrav:
​
-
Besöks hos företag som Bilprovningen, Dekra eller liknande.
-
Kostnaden ligger mellan 1 500 och 2 500 kronor.
7. Registrering och skyltar
När registreringsbesiktningen är godkänd, skickar besiktningsföretaget resultaten och relevant information direkt till Transportstyrelsen. Därefter påbörjas den administrativa processen för att registrera fordonet i Sverige. När registreringen är färdigställd får du dina svenska registreringsskyltar tillsammans med ett registreringsbevis. Detta bevis innehåller all viktig information om fordonet, inklusive ägare och tekniska specifikationer. Registreringsskyltarna måste monteras på bilen innan den kan användas på allmän väg. Att följa denna process noggrant är avgörande för att undvika juridiska problem eller förseningar i registreringen.
8. Försäkring
Enligt svensk lag är det obligatoriskt att ha en trafikförsäkring innan ett fordon används på allmän väg. Denna försäkring täcker skador som du kan orsaka andra personer eller egendom under körning. Försäkringen måste vara tecknad innan fordonet registreras hos Transportstyrelsen, eftersom den är en förutsättning för att registreringsprocessen ska slutföras.
Utöver trafikförsäkring kan du överväga att teckna en halv- eller helförsäkring för att skydda mot exempelvis stöld, brand eller skador på det egna fordonet. Valet av försäkring bör anpassas efter bilens värde, användningsområde och dina personliga behov.
9. Slutkontroller och körning
Innan du börjar använda bilen på svenska vägar är det viktigt att säkerställa att alla dokument och avgifter är i ordning. Kontrollera att moms och tull är betalda om bilen är importerad från ett land utanför EU, och att alla handlingar från Transportstyrelsen är kompletta. Gör också en sista genomgång av bilens skick för att säkerställa att den är säker att köra. När allt detta är klart och du har monterat registreringsskyltarna samt tecknat en giltig försäkring, är din bil redo för användning på svenska vägar.
Att slutföra alla steg noggrant skyddar dig mot juridiska och ekonomiska problem.
Vad kostar det att importera en bil till Sverige?
Kostnaderna för bilimport kan variera beroende på bilens ursprungsland, skick och fraktmetod. Nedan är en detaljerad översikt:
​
Grundläggande kostnader:
​
-
Köp av bilen: Bilens pris i inköpslandet beror på modell, ålder och skick.
-
Transportkostnader: Kan variera mellan 5 000 och 20 000 kronor beroende på avstånd och metod (land, båt eller flyg).
​
Tillfälliga kostnader:
​
-
Registreringsskyltar och försäkring: Vid egen transport från utlandet behövs temporära registreringsskyltar.
-
Tull och moms:
-
Inom EU: Ingen tull för begagnade bilar, men moms på nya bilar.
-
Utanför EU: 10% tull och 25% moms på bilens värde inklusive transport.
-
-
Ursprungskontroll: Kostar cirka 700 kronor.
-
Besiktning: Registreringsbesiktning kostar 1 500–2 500 kronor.
-
Registreringsavgift: 1 500 kronor för att få svenska skyltar.
​
Totalkostnad:
​
-
Inom EU: Mellan 10 000 och 30 000 kronor utöver bilens inköpspris.
-
Utanför EU: Mellan 20 000 och 50 000 kronor beroende på avgifter.
Specifika fall av bilimport
Import från Norge
​
Trots Norges geografiska närhet är landet inte medlem i EU, vilket innebär tull och moms:
-
Tullavgift: 10% av bilens värde inklusive frakt.
-
Moms: 25% på totalbeloppet.
​
Import från Tyskland
​
Som EU-land är bilimport från Tyskland enklare:
-
Ingen tull för begagnade bilar.
-
Moms betalas endast för nya bilar.
​
Export från Sverige till länder utanför EU
​
Vid export till ett land utanför EU gäller:
-
Momsfri försäljning.
-
Exportdeklaration: Fyll i dokument hos Tullverket.
Transport och försäkring: Ordna transport och försäkra bilen under resan.
Vanliga frågor inom bilimport
Hur påverkar bilens miljöklassificering processen för import till Sverige?
Miljöklassificeringen påverkar om bilen får registreras i Sverige och vilka skatter som gäller. En bil som uppfyller Euro 6-kraven (för nya bilar) är enklare att registrera eftersom den klarar svenska miljökrav. Äldre bilar som inte möter dessa krav kan behöva specialtillstånd eller anpassningar, vilket innebär extra kostnader. För import av el- och hybridbilar finns fördelar som lägre fordonsskatt. Bilar med högre utsläpp kan få en betydande malus-skatt enligt bonus–malus-systemet, vilket gör dem dyrare att använda i Sverige.
Vilka regler gäller för import av veteranbilar till Sverige?
Veteranbilar (30 år eller äldre) är undantagna från vissa moderna miljö- och säkerhetskrav vid registrering i Sverige. De måste dock vara i originalutförande eller korrekt restaurerade för att klassas som veteranbilar. Besiktning krävs oftast, men anpassningar för moderna regler kan vara begränsade. Import från länder utanför EU innebär dock tull och moms, men lägre skattesatser kan gälla för veteranbilar. Det är viktigt att dokumentera bilens historik, inklusive registreringsbevis och intyg som styrker dess ålder.
Kan jag importera en bil som inte uppfyller svenska utsläppskrav?
Ja, men det är komplicerat. Bilen måste oftast anpassas för att uppfylla svenska utsläppskrav innan registrering. Detta kan inkludera installation av partikelfilter eller justeringar i motorstyrningen. Anpassningskostnader kan vara höga, och det krävs intyg från auktoriserade verkstäder om att ändringarna uppfyller kraven. Alternativt kan bilen användas som tävlingsfordon eller för privat bruk på inhägnat område, men den får då inte köras på allmän väg. Undantag kan gälla för äldre veteranbilar.
Vad händer om bilen har eftermonterade delar som inte är standard?
Eftermonterade delar kan göra processen mer komplicerad. Om delarna inte är godkända enligt svenska regler kan det krävas enskilt godkännande eller ytterligare besiktningar. Detta gäller särskilt för delar som påverkar säkerhet, som bromsar, fjädring eller belysning. Om eftermonteringarna är certifierade enligt EU-standard är det enklare att få bilen registrerad. Det är viktigt att ha dokumentation på de monterade delarna och installationen för att undvika problem vid registreringsbesiktningen.
Hur lång tid tar hela processen att importera en bil till Sverige?
Processen kan ta 4–12 veckor, beroende på omständigheterna. Transport till Sverige tar oftast 1–4 veckor beroende på avstånd och transportsätt. Ursprungskontroll och tullhantering tar 1–2 veckor. Registreringsbesiktning kan dröja om det är kö till besiktningsföretagen, vilket kan förlänga processen med ytterligare 2–3 veckor. Om dokumentation saknas eller bilen behöver anpassningar kan det förlänga processen ytterligare. Det är viktigt att planera noggrant och förbereda alla dokument i förväg.
Vilka regler gäller för import av elbilar eller hybridbilar?
El- och hybridbilar omfattas av samma grundläggande regler som andra bilar, men det finns särskilda fördelar. De behöver uppfylla svenska säkerhetskrav och genomgå registreringsbesiktning. Bonus–malus-systemet ger lägre eller ingen fordonsskatt för elbilar, vilket gör dem billigare att äga. Vid import från länder utanför EU kan tull och moms tillkomma, men elbilar har ofta lägre tullavgifter än traditionella bilar. Kontrollera att laddsystem och kablar är kompatibla med svenska standarder.
Är det billigare att importera en bil från vissa specifika länder?
Ja, det kan vara billigare att importera från länder där bilpriserna är lägre, som Tyskland eller Polen. Från EU-länder slipper du tull och har momsfördelar för begagnade bilar. Länder utanför EU, som USA eller Japan, innebär högre tull- och momsavgifter, vilket kan göra processen dyrare. Transportkostnader och valutan i ursprungslandet påverkar också slutpriset. Länder med hög bilomsättning, som Tyskland, erbjuder ofta ett brett utbud och konkurrenskraftiga priser.
Vad krävs för att importera en bil som varit avregistrerad i ursprungslandet?
Om bilen varit avregistrerad krävs ofta kompletterande dokumentation, som tidigare registreringsbevis och intyg på bilens tekniska skick. Transportstyrelsen kan kräva en ursprungskontroll för att säkerställa bilens historia och lagliga status. Bilen måste också genomgå en registreringsbesiktning för att kontrollera att den uppfyller svenska krav. Vid avregistrering i ursprungslandet kan det vara svårare att få ut ägarhistorik, vilket kan fördröja processen.
Hur påverkar bilens ursprungliga bränsletyp tull- och momskostnader?
Bränsletypen påverkar inte tull- och momssatser direkt, men kan påverka bilens totala värde och eventuella miljörelaterade avgifter. Elbilar kan ha lägre tullsatser i vissa fall, medan diesel- och bensinbilar kan bli föremål för högre skatter och avgifter i Sverige. Bonus–malus-systemet kan innebära högre årlig skatt för bilar med höga koldioxidutsläpp, vilket påverkar totalekonomin för bilen efter import.
Finns det skillnader i regelverket för privatpersoner och företag vid bilimport?
Ja, företag kan dra av momsen som ingående moms, vilket sänker kostnaden. Företag måste dock redovisa bilen som en del av sin verksamhet. Privatpersoner betalar moms direkt och kan inte göra avdrag. Företag som importerar flera bilar måste också följa regler för handelsfordon och säkerställa att bilarna uppfyller alla krav för vidareförsäljning. Skillnader finns också i redovisningskrav och tullförfaranden.
Hur hanteras bilens ursprungliga garantier efter import till Sverige?
Garantier på importerade bilar gäller oftast även i Sverige, men detta beror på bilens tillverkare och garantivillkoren. Internationella garantier från stora biltillverkare som BMW eller Toyota gäller vanligtvis i hela EU. Vid import från länder utanför EU kan garantin vara begränsad eller ogiltig. Det är viktigt att kontrollera garantidokumentationen och kontakta en lokal återförsäljare för att se om garantin kan överföras. Vid behov kan extra garantiförsäkringar tecknas för att skydda mot oväntade reparationskostnader.
Vilka dokument krävs för att bevisa att bilen är i gott skick och lagligt inköpt?
Viktiga dokument inkluderar:
​
-
Köpekontrakt: Bevisar ägarbytet och köpesumman.
-
Registreringsbevis: Bekräftar bilens tidigare registrering.
-
Besiktningshistorik: Visar att bilen är i körbart skick.
-
Ursprungskontrollintyg: Nödvändigt i Sverige för att styrka bilens lagliga status.
Fler dokument kan behövas, som tullhandlingar och kvitto på betald moms. Dessa papper säkerställer att bilen uppfyller svenska krav och att importen är laglig.
Kan jag importera en bil som är ombyggd eller specialanpassad?
Ja, men ombyggda eller specialanpassade bilar kräver extra inspektioner i Sverige. Enskilt godkännande kan behövas för att säkerställa att bilen uppfyller säkerhets- och miljökrav. Exempelvis kan en bil med eftermonterade prestandadelar eller karossförändringar behöva dokumentation som styrker att delarna är godkända enligt EU-standard. För specialanpassade bilar, som rullstolsanpassade fordon, krävs ibland intyg från verkstäder som utfört anpassningen.
Hur påverkas importprocessen om bilen är en leasingbil eller hyrbil?
Leasing- eller hyrbilar är svårare att importera om äganderätten inte är överförd till importören. Leasingbolaget måste ge skriftligt godkännande för exporten, och avtalet måste vara avslutat. Om bilen leasas från ett land utanför EU kan tull och moms påverkas, eftersom importören inte äger bilen. Dessutom kan Transportstyrelsen kräva extra dokumentation för att säkerställa att bilen inte har några obetalda avgifter eller skulder i ursprungslandet.
Är det möjligt att registrera en importerad bil som endast ska användas på privata områden?
Ja, en bil som används enbart på privata områden kan registreras utan att uppfylla alla regler för vägtrafik. Detta gäller till exempel tävlingsbilar eller arbetsfordon på privata marker. Dock krävs fortfarande ursprungskontroll och tullklarering. Bilen får inte köras på allmän väg utan tillstånd, och försäkring kan vara begränsad. Vissa tekniska krav, som bromsar och belysning, måste fortfarande uppfyllas för säker användning.
Vilka regler gäller för att importera en bil som endast är avsedd för tävlingsbruk?
Tävlingsbilar kan importeras utan att behöva uppfylla alla vanliga krav för vägtrafik. De måste dock registreras som tävlingsfordon och får inte användas på allmän väg. Intyg från tävlingsförbund eller arrangörer kan behövas för att bekräfta bilens användningsområde. Tull och moms gäller även för tävlingsbilar, men de är undantagna från vissa säkerhets- och miljökrav som gäller för vägfordon.
Kan jag återexportera en importerad bil och få tillbaka delar av momsen?
Ja, det är möjligt att få tillbaka momsen om bilen återexporteras inom en viss tid och om rätt dokumentation finns. Du behöver bevisa att bilen lämnat Sverige, vanligtvis genom exportdeklarationer och transportdokument. Tullverket kan kräva bevis på både import och export, samt att bilen inte använts permanent i Sverige. Detta gäller främst för företag som köper bilar för vidareförsäljning i andra länder.
Hur påverkar Brexit import av bilar från Storbritannien till Sverige?
Efter Brexit behandlas Storbritannien som ett land utanför EU, vilket innebär att tull och moms måste betalas vid import. Tullavgiften är 10% av bilens värde, och moms på 25% tillkommer. För begagnade bilar krävs också bevis på att bilen tidigare uppfyllt EU-standarder, vilket kan komplicera processen. Dessutom är brittiska bilar ofta högerstyrda, vilket kan kräva justeringar för att uppfylla svenska körförhållanden
Vad innebär CE-märkning för importerade bilar, och är det ett krav?
CE-märkning är inte ett krav för personbilar, men det används för vissa fordonskomponenter, som elektronik och tillbehör. Bilar som är importerade från EU är redan byggda enligt gemensamma standarder och behöver ingen ytterligare CE-märkning. För vissa specialfordon eller tillbehör som säljs separat, kan CE-märkning krävas för att säkerställa att de uppfyller EU:s säkerhets- och miljöstandarder.
Vilka skillnader finns mellan att importera en personbil och ett nyttofordon (t.ex. skåpbil)?
Skillnaderna ligger främst i klassificeringen och beskattningen. Nyttofordon som skåpbilar beskattas baserat på användningsområde och vikt, snarare än enbart utsläpp. De måste också uppfylla regler för kommersiellt bruk, vilket kan inkludera särskilda säkerhetskrav. Vid import av nyttofordon är det vanligt att företag står för processen, vilket innebär momsavdrag och krav på dokumentation för yrkestrafik. Anpassningar kan krävas för att möta svenska regler, exempelvis installation av alkolås.
Vad gäller vid import av bil från länderna, Albanien, Montenegro och Nordmakedonien, Bosnien och Hercegovina, Kosovo*, Serbien och Ukraina. Andorra och San Marino?
Vid import från Albanien, Montenegro, Nordmakedonien, Bosnien och Hercegovina, Kosovo, Serbien, Ukraina, Andorra och San Marino gäller att dessa länder betraktas som utanför EU. Det innebär:
​
-
Tull: 10 % av bilens värde inklusive fraktkostnader.
-
Moms: 25 % på bilens värde, tull och fraktkostnader.
-
Tullanmälan: Görs vid gränsen med inköpsfaktura, registreringsbevis och andra dokument.
-
Ursprungskontroll: Krav på Transportstyrelsen för att säkerställa bilens status.
-
Registreringsbesiktning: Nödvändig för att uppfylla svenska säkerhets- och miljökrav.
​
Andorra och San Marino behandlas som tredje land trots deras europeiska placering. Dokument och tullkrav gäller även för dessa.